Home - obiective turistice Articole Secretul ascuns până acum din Transfăgărăşan, ''drumul dintre nori'', unul dintre cele mai frumoase din România - FOTO
 
20.09.2016

Secretul ascuns până acum din Transfăgărăşan, ''drumul dintre nori'', unul dintre cele mai frumoase din România - FOTO

Transfăgărăşanul este cel mai celebru drum din România. Construit între 1970 şi 1974, ca o cale de comunicare între Muntenia şi Ardeal, i se mai spune “drumul dintre nori”.

La data de 20 septembrie1974 a fost inaugurat drumul naţional Transfăgărăşan, care cuprinde cel mai lung tunel rutier din România (887 m), situat la cea mai mare altitudine din ţară: 2.045 m.

IMAGINI INEDITE de la construcţia Transfăgărăşanului

Pentru realizarea celor 91 de kilometri de şosea s-au dislocat circa 3 milioane de tone de rocă, s-au facut 830 de lucrări transversale şi 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Balea - cel mai lung din România, cu o  lungime de 887 m - au fost escavaţi peste 41.000 metri cubi de rocă. De asemenea, s-au folosit 20 tone de dinamită, 3.573 tone de ciment, 89 tone de oţel beton, 24.000 ancore, 129 tone de plase sudate, 14.200 metri patraţi de cofraje, 1.750 metri liniari de tuburi de beton, 4.100 metri liniari de ţeavă, 50 tone de confecţii metalice, 6.900 metri cubi de nisip, 6.000 metri cubi de pietriş, 3.000 tone de cribluri si 740 de lampi de iluminat.

Ideea construirii acestui drum i-a aparţinut lui Nicolae Ceauşescu care a vrut să asigure un drum strategic peste munţi,  folosit îndeosebi de militari. Ca urmare a invaziei Cehoslovaciei de către trupele sovietice, în 1968, România era o ţintă în vizorul armatei roşii. Până la construcţia acestuia,  Munţii Făgăraş nu puteau fi trecuţi,  în acea zonă, nici măcar folosind calul.

La construirea lui au fost folosiţi tinerii înrolaţi obligatoriu în armată la 18 ani, constructorii civili şi militarii, ţăranii şi intelectualii, mulţi dintre cei din urmă ce proveneau din închisorile comuniste.

Potrivit povestirilor locului, minerii care se ocupau cu montarea explozibilului se ţineau unii de alţii, câte 20 – 30, pentru a nu fi luaţi de vijelie şi aruncaţi în prăpastie.

O altă povestire se referă la un călugăr pe nume Nectarie. După construirea Transfăgărăşanului acesta a urcat cu maşina, un Trabant, până la Capra, unde a fost suprins de o avalanşă. A lăsat maşina sub copertina de la Capra iar el s-a aruncat pe zapada, fiind dus de “val”. Se spune că aşa a scăpat cu viaţă, în timp ce maşina a fost găsită după 6 luni când s-a topit zăpada.

Cert este că o parte dintre cei care au construit “drumul dintre nori” au murit în prăpăstiile adânci ale Munţilor Făgăraş. Oficial au fost raportaţi zeci de morţi, neoficial au fost de ordinul sutelor.

Morţi mulţi s-au înregistrat şi la construcţia barajului de la Vidaru, prin faţa căruia Transfăgărăşanul trece. Barajul Vidraru a fost construit cu 10 ani mai devreme, ca urmare a unei mari viituri din anul 1960. Un sat întreg a  fost scufundat atunci sub apele gigantului lac Vidraru pentru a face loc barajului. Unii dintre locuitorii satului Cumpăna au ales să moară înecaţi în loc să fie strămutaţi. Oamenii spun că multe dintre rămăşiţele caselor, inclusiv crucea de pe turla bisericii, se pot vedea atunci când apele Vidrarului scad. Printre casele înghiţite de apă a fost şi o vilă impunătoare ce a aparţinut familiei Brătianu.

 
 
Comenteaza
  • 12 noiembrie 2016 / 23:10 dana marian

    Care este marele secretul ??? ca nu apare decat in titlu, NU reiese din text

  • 04 octombrie 2016 / 15:42 Laura

    Colaborare sigură pentru cei interesati de castiguri suplimentare! Incepeti rapid si fara riscuri, in asa fel incat sa castigati intr-un mod garantat bani mai multi. Oferim contract si tot ceea ce aveti nevoie pentru o activitate relaxanta si de incredere maxima. Pentru mai multe informatii, contactati-ma la adresa de email: laurarociu@yahoo.com

  • 21 septembrie 2016 / 02:36 sorin marin

    Soldatii in termen erau incantati sa mearga la munci agriole sau pe santiere. De ce ? Pentru ca armata era mult mai grea decat munca, plus ca aveau tot felul de avantaje. Asa s-a construit atat de mult in comunism. Pot sa spun ca, la noi, comunistii erau mult mai eficienti si mai pragmatici dacat capitalistii de azi. In fabrici era diferit. Activistii comunisti importanti intelegeau mult mai usor, adica VEDEAU, construtiile ridicandu-se. Era simplu. Dar sefilor comunisti le era greu sa inteleaga de ce o masina, un utilaj, se defecta mai repede sau mai rar. Controlul calitatii produselor industriale nu era grozav, iar bosilor comunisti le era greu sa inteleaga subtilitatile procesului de fabricatie ca si subtilitatile vanzarilor si ale marketingului atunci cand vroiau sa exporte in strainatate. Eu n-am fost membru PCR, nu m-a anchetat secu, nici nu mi-a propus vreodata sa ciripesc, dar nici n-am incercat sa emigrez legal sau ilegal (sa fug) Il injuram pe Ceasca, dar cu voce joasa, cautam…

  • 21 septembrie 2016 / 02:29 sorin marin

    Eu am prins timpurile comuniste. Cum se construia rapid pe atunci ? In cel mai simplu mod posibil---> SE PLATEA GRAS. Ex.: daca un tip de pe santier vroia sa castige repede bani multi cerea sa lucreze pe excavator (sau macara). Daca omul stia cum sa foloseasca utilajele respective, i se aproba. Salariul lui crestea la un nivel ametitor, adica primea sporuri cosiderabile. Salariul lunar ajungea sa-l egaleze pe cel al directorului de santier, sau sa-l depaseasca. Omul lucra 10 ore pe zi, uneori chiar si duminica, dar atunci se lucra mai putin, timp de 3luni. Daca, sa zicem, directorul primea 5-6000 de lei lunar, excavatoristul primea chiar si 7000 lei. Era retras de pe utilaj dupa cateva luni, de obicei, pentru ca munca respectiva era considerata extenuanta, iar omul putea face accidente. Daca se intampla vreun accident , atunci era jale--> venea militia, venea secu' si anchetau le nesfarsit. Soldatii in termen erau incantati sa mearga la munci agriole sau pe santiere. De ce ? Pentru…

  • 1