Home - obiective turistice Articole Esti pregatit pentru turismul spatial?
 
27.03.2010

Esti pregatit pentru turismul spatial?

Esti pregatit pentru turismul spatial?

In curand – peste vreo 10 ani numai – discutiile noastre pe tema "unde mergem in concediu anul asta" ar putea suna mai… bogat decat acum. Variantelor clasice – la mare, la munte – li se va adauga optiunea unei excursii in spatiu. Mai exotic de atat nici ca se poate. Deocamdata.

De la vagonul de tren la naveta spatiala

Ca sa va dati seama de viteza cu care progresam: in urma cu un veac, bucurestenii descopereau excursiile de agrement pe calea ferata, pana la Sinaia, acele plimbari descrise de Caragiale, cu trenuri zise "de placere", care circulau duminica, la tarife mult reduse fata de cele din zilele de lucru. Iar acum, dupa numai o suta si ceva de ani (orice ati zice, e putin, la scara istoriei!), excursiile de placere nu mai au loc spre Sinaia, ci in spatiu, la sute de kilometri deasupra Sinaiei!

Da, turismul spatial exista deja, iar noi suntem norocosii martori ai nasterii lui. Poate unii dintre noi vor fi indeajuns de norocosi pentru a-i fi si beneficiari.

Visul exista de mult, dar modalitati concrete de implinire a lui s-au ivit odata cu construirea Statiei Spatiale Internationale (ISS). Orbitand la 300-400 km de suprafata Terrei, ISS este un ansamblu de laboratoare de cercetare si statii de observatie, unde cativa astronauti desfasoara permanent activitati foarte specializate, care largesc aria cunoasterii umane.

Dintr-o data, privilegiatii acestei lumi si-au dat seama ca exista un loc in care prea putini au acces (chiar daca aceia se duc acolo ca sa munceasca); or, un loc vazut pana acum de numai cateva zeci de oameni reprezinta cea mai tentanta destinatie din lume. Daca se poate ajunge acolo, de ce nu s-ar duce cineva si intr-o vizita de placere? Banii nu erau o problema, asa ca…

Pana acum, 8 calatori au vizitat Statia Spatiala Internationala doar din curiozitate si din placerea descoperirii, fara a avea obligatii profesionale pe acolo (desi, cu unii dintre ei, au fost incheiate acorduri prin care respectivi se obligau sa realizeze si oarecare observatii si cercetari la fata locului, acesta fiind o modalitate de a reduce costurile). Pentru a-i desemna, s-a incetatenit deja termenul de "turist spatial", desi unii au obiectat, in virtutea faptului ca au contribuit la munca de pe ISS in baza acordurilor de "prestari de servicii" despre care am vorbit mai sus. Iata-i, cu numele, nationalitatea si durata sejurului pentru fiecare dintre ei.

  • Dennis Tito - american - 9 zile (28 aprilie - 6 mai 2001)

  • Mark Shuttleworth - sud-african/britanic -11 zile (25 aprilie - 5 mai 2002)

  • Gregory Olsen - american - 11 zile (1 - 11 octombrie 2005)

  • Anousheh Ansari - iraniana/americana - 12 zile (18 - 29 septembrie 2006)

  • Charles Simonyi - maghiar/american 15 zile (7 - 21 aprilie 2007) si inca 14 zile (26 martie - 8 aprilie 2009)

  • Sheikh Muszaphar Shukor - malaezian - 11 zile (10 -21 octombrie 2007)

  • Richard Garriott - american / britanic 12 zile (12 -23 octombrie 2008)

  • Guy Laliberté - canadian - 12 zile (30 septembrie - 11 octombrie 2009)

Un business nou si plin de promisiuni

Un numar de aproximativ 20 de companii muncesc de zor la dezvoltarea unor afaceri in acest nou domeniu, cu gandul de a deveni un soi de tour-operatori specializati pe destinatii "extraterestre".

Tinand seama de ritmul ametitor de rapid al progresului tehnologic, se pare ca e loc destul chiar si pentru mai multe astfel de firme de turism. Deocamdata, prea putine sunt cele care chiar ofera astfel de calatorii si sejururi, iar din cauza numarului lor mic, preturile sunt enorme.



Exemplu concret: ca sa zbori, prin firma Space Adventures, pana la Statia Spatiala Internationala, la bordul unui vehicul Soyuz, cu plecarea de pe cosmodromul Baikonur, din Kazahstan, ar trebui sa platesti 25-30 milioane USD. (Insa, recent, rusii au anuntat ca suspenda transportul turistilor spatiali spre ISS, din 2010 si pana in 2012, pana cand si-or innoi parcul de vehicule Soyuz.)

E drept, criza economica recenta a afectat nitel afacerile in domeniu, jumatate dintre miliardarii inscrisi pe lista de asteptare renuntand sa mai plece, avand probabil ceva mai urgent de facut cu banii. Totusi, exista inca doritori, ISS exercitand in continuare o mare atractie asupra celor instariti, ca fiind o destinatie pe care chiar nu si-o permite oricine. (Cei care se vor duce de acum incolo au sanse si sa manance mai bine: mancarea de pe ISS a devenit mai buna, datorita interventiei unor bucatari renumiti.)

Destinatia: spatiul cosmic

Asadar, zborul in spatiu, traiul pe o statie spatiala, lucruri care, in anii '50 si '60, erau subiecte ale romanelor si filmelor SF, sunt acum realitate, chiar daca nu sunt la indemana oricui

In asemenea conditii, marii businessmen vizionari ai vremurilor noastre au mirosit deja oportunitatea extinderii afacerilor lor in domeniul turismului.

Daca un sejur pe ISS e o activitate aflata - din punct de vedere pecuniar - la indemana a foarte putini dintre locuitorii planetei, mai exista si alte modalitati de a te bucura de o plimbare in spatiu. Asa a aparut ideea zborurilor suborbitale, ca o alternativa ceva mai accesibila financiar (desi tot pentru bogatasi va fi, pana una alta). Mai multi intreprinzatori cu idei indraznete au in vedere, in momentul de fata, astfel de oferte. Unul dintre cei mai indrazneti, Richard Branson, presedintele companiei Virgin Galactic, a dat inca din 2007 ordin inginerilor sa se apuce de proiectarea vehiculelor spatiale care vor plimba turistii la 100 km deasupra Pamantului.



"Autocarul" spatial se numeste SpaceShip Two
; este o naveta ce poate purta 6 pasageri si doi piloti si care va fi ridicata in spatiu de o puternica nava-mama, botezata White Knight Two. Ajunsa la aproximativ 15 km altitudine, SpaceShip Two se va desprinde de nava-caraus, se va inalta pana la 100-120 km altitudine, va da cateva ture pe sus si apoi va ateriza singura pe Pamant.

Navetele SpaceShip Two si navele purtatoare, White Knight Two, sunt construite din materiale compozite, dupa cele mai moderne tehnologii, de catre o companie specializata: Scaled Composites, avand baza in desert (cum ii sade bine unei baze de operatiuni spatiale), mai precis in desertul Mojave, din statul american California. Virgin Galactic, compania-beneficiar, va detine cel putin 5 navete si doua nave-mama.



Pe data de 22 martie 2010, prima naveta SpaceShip Two - care, cu acesta ocazie, a fost rebotezata si se numeste acum Virgin Space Ship (VSS) Enterprise - a efectuat, purtata de nava sa mama, cel dintai zbor de incercare deasupra desertului californian, incepandu-si astfel programul de testare preliminar lansarii operatiunilor de transport la scara comerciala. Mai e putin pana atunci: Sir Richard Branson e hotarat sa dea drumul afacerilor cu zboruri suborbitale in anul 2012.

Cat costa si ce primim de banii astia?
  • Aproximativ din 2020, o iesire de agrement in spatiu va costa, se estimeaza, circa 30.000 euro. Primele bilete, insa, se vor vinde la pretul de vreo 140.000 euro bucata. Mult? Fata de milioanele pe care le-au platit Anousheh Ansari, Dennis Tito si ceilalti plimbareti cosmici… (E drept, ei au avut cazare si masa - de fapt, chiar all inclusive!)

  • Dupa propriile declaratii, compania Virgin Galactic a vandut in avans peste 330 bilete, la pretul de 133.000 lire sterline (cca. 147.000 euro bucata).

  • Dar ce facem cu cei care nu se multumesc cu o tura scurta la 100 km deasupra Terrei, ci vor sa stea si ei, cateva zile, ca omul, sa doarma "acolo sus", sa admire tihnit privelistile celeste, si asta in conditii de cazare ca lumea, nu in inghesuiala de pe ISS, unde noroc ca astronautii nu prea stau cu picioarele pe podea, ca s-ar calca intruna unii pe ceilalti? Pai, in fond, daca a putut fi urcata si asamblata o ditamai constructie precum ISS la 300 km deasupra Pamantului, si daca exista vehicule care sa care pasageri acolo, ce mare lucru e sa facem, la 100 km in spatiu, si niste "unitati de cazare"? Zis si facut - adica a inceput organizarea pentru a le face: compania Galactic Suite e hotarata sa inaugureze primul hotel spatial - Galactic Suite Space Resort - in 2012. Dupa spusele unor reprezentanti ai indraznetei firme de constructii, cel putin 40 de persoane au facut deja rezervari, in conditiile in care firma a anuntat ca un sejur de trei nopti va costa 3 milioane de euro (Cica n-are lumea bani!).

  • Si… ce altceva mai poate face un turist spatial? Sa se casatoreasca, de pilda. Da, in spatiu, de ce nu? Compania japoneza First Advantage, in colaborare cu agentia americana Rocketplane Global Inc., organizeaza nunti la bordul navelor spatiale, pentru suma de 2,3 milioane de dolari. Iar tinerii casatoriti isi vor putea petrece noaptea nuntii in spatiul cosmic.

Pe locuri, fiti gata…

Presupunand ca, totusi, va tenteaza sa incercati, mai intai, un "zbor de proba", trebuie spus ca va fi putin mai complicat decat sa va urcati intr-un autocar si sa va lasati dusi dar, spre deosebire de pregatirile pentru o excursie cu autocarul, in cazul unei promenade spatiale chiar si pregatirile constituie o aventura in sine.

Foarte probabil, zborul va dura aproximativ 2 ore. Dar, pentru doua ore de plimbare cu racheta, pasagerii vor trebui sa treaca printr-o vizita medicala si sa parcurga apoi trei zile de antrenament.

Nu e cazul sa va faceti griji foarte mari in privinta vizitei medicale. Dennis Tito, primul turist spatial, avea 61 de ani cand a vizitat ISS. Nu-i nevoie sa fiti super-atleti, ci doar sa aveti o conditie fizica buna, sa nu aveti probleme cu tensiunea sau oarece boli cronice care s-ar putea agrava brusc... lucruri de genul acesta. Procedura include si o evaluare psihica, iar candidatii instabili si prea usor impresionabili, cu alte cuvinte cei nevricosi sau turbulenti, vor fi respinsi, sa fie clar! (Lipsa stapanirii de sine poate crea probleme, tulburand confortul celorlalti pasageri si putand ameninta chiar siguranta tuturor.)

Pregatirea pentru zbor va include exercitii in piscina, pentru a va obisnui cu lipsa gravitatiei. La altitudinea maxima, veti avea parte de 3-4 minute de "plutire", in lipsa atractiei gravitationale, o senzatie care - spun cei care au incercat-o deja - trebuie neaparat experimentata! In piscina veti deprinde gesturile indispensabile, precum reasezarea si legarea centurii de siguranta, pentru ca, la revenirea atractiei gravitationale, sa nu fiti surprinsi undeva in apropierea tavanului si sa nu va busiti de podea ca un sac cu cartofi.

Distractia continua cu antrenamentul pe o uriasa masinarie centrifuga, pentru a experimenta din vreme senzatiile pe care le ofera acceleratia puternica, aceea care te lipeste de spatarul scaunului. Nu e ceva de nesuportat, dar e bine sa stiti despre ce e vorba inainte de a va urca in naveta.

Daca tot nu v-ati descurajat, atunci, dupa antrenament, veti participa la o intalnire cu pilotii, care va vor da lamuriri asupra zborului.

Iar apoi, va urma aventura propriu-zisa - imbarcarea, desprinderea de Pamant, inaltarea, desprinderea de podea, momentele de plutire prin aer, savurand bucuria de a te simti usor ca un fulg, eliberat de forta care te tine legat de globul terestru… apoi revenirea pe podea, pe Terra si la realitate.

Pentru copiii de peste trei decenii, o plimbare de felul acesta ar putea fi la fel de obisnuita ca si excursiile cu trenul de placere ale copiilor de acum un veac. Iar in locul garii - simbol al plecarilor, deci al aventurilor si punct de pornire al tuturor intamplarilor posibile - ei vor avea spatioportul: locul unde visul secret al fiecaruia - zborul spre stele - va putea deveni realitate.

CITESTE SI:

 
 
Comenteaza
  • 25 octombrie 2011 / 22:24 DIDIȚĂ NECULAI NYCU-0786981481

    Atâta timp cât există polulul nord și sud ,atâta timp cât există apă pe terra-pămînt și circuitul apei ân natură va fi aier...apa formează aierul-oxigenul și transportă mineralele.

  • 25 octombrie 2011 / 22:24 DIDIȚĂ NECULAI NYCU-0786981481

    Atâta timp cât există polulul nord și sud ,atâta timp cât există apă pe terra-pămînt și circuitul apei ân natură va fi aier...apa formează aierul-oxigenul și transportă mineralele.

  • 11 aprilie 2011 / 23:14 Didită Neculai nycu IAȘI

    prin univers nu are cum să fie ântuneric când strălucesc atâtea...Prin univers nu are cum să vedem planetele mici cum le vedem de pe TERRA ele find foarte mari și unele luminoase altele strălucitoare altele cu o lumină constantă, prin univers nu are cum să fie ger ,doar o temperatură constantă de 16-22 grade ân funcție de poziția Supernavei*** Unyversal Esperando Muntenia ....și multe altele ușor de gândit și analizat PRO-TV BUCUREȘTI Despre o călătorie pe Murmuntenya Arvario Cicliados Brumăreasa Pallatya etc

  • 29 martie 2011 / 17:56 Didită Neculai nycu

    umflăm un balon dintr-un material rezistent desenată k planetă să creadă fraierii și ne âmvârtim ân jurul ei și cine...? filmează reparația raketei Americane cum punem frână la rakete și cum o pornim din nou când Nava nu are lansator.Fraierii cred totul eu nu cred asemenea bazaconii.

  • 29 martie 2011 / 15:22 Didită Neculai nycu

    Hai să facem o regulă ân scriere y= igrec se citește i ân afara actelor deja ânregistrate -ân cuvântul care prima literă este „i„ să-l scriem „y„ ex -mymică myșună ryți .k =ca ex -logik danemark chi -che=ki-ke Așa trebuie gândită rearanjată limba-română