Home - obiective turistice Articole Stuttgart – domeniul Mercedes
 
04.05.2012

Stuttgart – domeniul Mercedes

Stuttgart – domeniul Mercedes

O construcţie din oţel şi sticlă prinde, ca într-un cuibar imaginat de un scriitor de science-fiction, un dublu helix, aidoma celui din nucleul celulei umane. Acest îndrăzneţ proiect arhitectural a făcut să fie înţeles progresul tehnologic ca esenţial, iar automobilul să fie acceptat ca simbol al libertăţii de mişcare. Călătorind prin întreaga lume atunci când doreşte şi cât doreşte, la „cârma” unei maşinării uimitoare, omul a cucerit spaţiul terestru şi îmblânzit timpul, câştigându-l de partea sa. Oricare destinaţie a devenit mai apropiată, oricare transport mai rapid, orice idee şi avânt mai posibile ca oricând. Vizita în Stuttgart merită să-şi aibă primul pas în acest Muzeu Mercedes-Benz, în care lecţia completă de istorie a automobilului se derulează ca film al evoluţiei umane, fireşti, necesare, fascinante.

Emblema turistică a Stuttgart-ului prinde două cuvinte: autoturisme şi vin. Oraşul cu cel mai mare venit pe cap de locuitor din Germania şi-a întins teritoriul urban peste dealurile împădurite din sud-vestul ţării, nu departe de Munţii Pădurea Neagră. Industria automobilistică, născută aici în urmă cu un secol, a dat vechiului oraş un impuls economic major, împreună cu titlul onorific de "Leagănul automobilului". Mercedes-Benz, Porsche şi Maybach (azi, divizie a Daimler AG) sunt mărcile de prestigiu ale Stuttgart-ului. Apoi, pentru că natura a fost darnică dintotdeauna şi şvabii din regiune au ştiut să o preţuiască, Stuttgart-ul mai este cunoscut ca "oraşul dintre păduri şi podgorii". Şi încă o altă bogăţie se ascunde în solul fertil: al doilea mare depozit european de ape minerale, după cel de la Budapesta, cu 250 de izvoare presărate prin oraş. Ce mai urmează? Un centru vechi cu două palate impunătoare, un turn de televiziune model, biserici, castele, muzee şi vile încântătoare, o grădină botanică şi zoologică în stil maur, o sală nouă de concerte cu o acustică deosebită ş.a.m.d.. Toate respectând stilul german ireproşabil, într-o combinaţie de clasic şi modern, subtil decorată cu steluţe argintii şi căluţi negri.



Domeniul Mercedes-Benz sau cum a început istoria

Povestea romantică a primelor autoturisme s-a derulat pe malul râului Neckar, de unde succesul mărcii Mercedes-Benz s-a extins treptat la nivel mondial şi s-a menţinut constant, până astăzi, întrecând orice concurenţă prin longevitatea sa. Dar fiindcă nu îşi are locul său aici întreaga istorie a automobilului, las deoparte toate acele detalii tehnice şi spun doar că trei minţi luminate şi întreprinzătoare au făcut posibilă existenţa imperiul Daimler AG din zilele noastre: Gottlieb Daimler, Karl Benz şi Wilhelm Maybach. Primul vehicul motorizat cu două roţi, prima căruţă motorizată, primul automobil, prima barcă cu motor, primul autoturism Mercedes fac laolaltă parte din moştenirea celor două firme, iniţial concurente, mai apoi partenere: Daimler-Motoren-Gesellschaft -DMG- (având ca fondatori pe Gottlieb Daimler şi Wilhelm Maybach) şi Benz&Cie. Iar Mercedes a fost numele fiicei afaceristului Emil Jellinek, cel care vindea maşini Daimler şi participa ca pilot de curse în competiţiile sportive de la sfârşitul secolului al XIX-lea. Acest pasionat de automobilism şi tehnologie a căzut la înţelegere cu DMG pentru crearea unui nou motor, care să dea putere şi rapiditate maşinii. În decembrie 1900, primul Mercedes (numit "35 hp Mercedes") a fost livrat lui Jellinek, deschizând era autoturismului modern, a cărui înfăţişare se desprinde de cea de până atunci, de "căruţă motorizată", şi ale cărui atribute erau: bază lungă pentru roţi, un centru de greutate coborât, un motor uşor şi puternic, un radiator hexagonal nou, roţi cu dimensiuni egale etc.


În 1936, se deschidea primul muzeu al firmei Daimler-Benz AG, sărbătorind 50 de ani de la naşterea autoturismului printr-o colecţie de capodopere inginereşti, păstrate de-a lungul timpului de către pasionaţii lideri ai trustului. Peste alţi 50 de ani, noua înfăţişare a muzeului îşi surprinde în mod plăcut fanii, iar din 1986 şi până în 2006, 13 milioane de vizitatori i-au trecut pragul. Însă în luna mai 2006, toate aşteptările au fost întrecute, iar lumea a privit cu mare interes noul "Mercedes-Benz Museum", ridicat lângă poarta fabricii din Stuttgart, în districtul Untertürkheim. 12.000 de tone de oţel, 43.000 m³ de ciment, 14.000 m² de metal şi sticlă, toate pentru clădirea modernă cu 9 etaje, cu înălţimea de 47,5 m, în care sălile de expoziţie ("Collection Rooms") se armonizează cu pantele line, de-a lungul cărora se parcurge istoria autoturismului ("Legend Area") în paralel cu istoria omenirii, punctată prin cele mai importante evenimente. Arhitecţii au combinat aceste spaţii într-un mod inovator, vizionar şi, se poate spune, extravagant. De aceea, impresiile vizitatorilor amestecă admiraţia, uimirea şi anticiparea unui viitor elegant.



Şapte perioade cronologice au fost alese pentru a structura, în "Legend Area" din cadrul muzeului, istoria automobilismului, implicit a mărcii Mercedes-Benz: Legend 1 - "1886-1900, Pionierii - Invenţia Autoturismului"; Legend 2 - "1900-1914, Mercedes - Naşterea unei mărci"; Legend 3 - "1914-1945, Timpul schimbării - Diesel şi Supercharger"; Legend 4 - "1945-1960, Miracolul de după război - Formă şi diversitate", Legend 5 - "1960-1982, Vizionarii - Siguranţă şi mediu", Legend 6 - "din 1982, Mişcare prin lume - Global şi individual", Legend 7 - "Săgeţile de Argint - Curse şi recorduri".
Cele cinci colecţii evidenţiază, prin exponate numeroase, tipurile de autovehicule produse de-a lungul anilor şi care au jucat un rol social şi economic major în societatea ultimelor secole: Galeria Călătorilor (autobuze), Galeria Camioanelor, Galeria Salvatorilor (maşini de pompieri, maşini de poliţie şi ambulanţe), Galeria Celebrităţilor, Galeria Eroilor.



Pentru vizitatorii pasionaţi de automobilism, muzeul a rezervat două spaţii speciale: primul, un simulator asemenea unui robot experimental; al doilea, un magazin cu suveniruri ispititoare. Mai interesant însă, simulatorul redă interiorul unei maşini de curse, iar imaginile derulate rapid pe ecranul din faţa pilotului se sincronizează perfect cu balansul şi trepidaţiile date de curbele virtuale, ieşirile de pe pistă şi depăşirile periculoase din cursele de Formula 1. Pentru câteva scurte minute, ai fost, memorabil, un erou al competiţiei şi un membru al echipei Mercedes.

  • Pentru Muzeul Mercedes-Benz s-a construit un website excelent, fiind posibil un tur virtual atractiv prin toate colecţiile.


Alături de muzeul Mercedes-Benz, există în Stuttgart şi în vecinătatea lui alte câteva centre de interes pentru istoria autovehiculului: Muzeul Porsche, cu o galerie impresionantă a maşinilor sport, Centrul Mercedes-Benz Clasic, Casa Memorială Gottlieb Daimler, Memorialul Gottlieb Daimler, Galeriile pentru artă şi tehnologie, Muzeul Maşinilor şi Jucăriilor. Şi toate pentru fanii adevăraţi, care consideră autoturismul parte integrantă din propria lor existenţă.

  • Logo-ul Porsche a preluat imaginea calului negru, ridicat pe picioarele din spate, de pe blazonul Stuttgart-ului (numele oraşului se traduce, din vechea germană, ca "grădina armăsarului");



Celelalte bogăţii ale domeniului

După turul modernului muzeu, turistul ar putea crede că în Stuttgart nu există ceva care să-l mai impresioneze în aceeaşi măsură. Poate că va fi surprins, din nou, într-un mod plăcut, după ce va străbate la pas centrul oraşului, după ce se va plimba prin Zoo Wilhelma şi după ce va urca, pe înserat, în turnul TV şi se va delecta cu imaginea dealurilor bogat acoperite cu păduri.
Fiindcă trebuie să alegi de pe hartă un punct de pornire, Piaţa Palatului pare locul cel mai potrivit din Stuttgart, căci din cuprinderea ei largă şi animată străzile te duc spre palate, parcuri şi zone comerciale demne de toată atenţia. Cum Palatul Nou nu poate trece neobservat, o şedere de câteva minute în faţa acestuia îţi va da măsura impozanţei sale: cele trei aripi ale clădiri cuprind 365 de încăperi, construite în decursul a 60 de ani, finalizarea având loc la începutul secolului al XIX-lea. Azi, aici îşi au sediul diferite instituţii ale administraţiei statului federal (landului) Baden-Württemberg, a cărui capitală Stuttgart-ul este.

  • Deşi Stuttgart-ul are în jur de 600.000 de locuitori, întreaga arie metropolitană numără câteva milioane.


În partea laterală dreaptă a palatului, clădirile Parlamentului şi ale Casei Artei flanchează intrarea într-un parc minunat, cu o latură împodobită arhitectural de faţadele Teatrului şi Operei. Pe partea stângă a pieţei centrale, Vechiul Palat, construit în secolul al XIII-lea sub forma iniţială a unui mic castel, a fost renovat de-a lungul veacurilor, primind o înfăţişare finală renascentistă, potrivită azi pentru muzeul statului.



Opus faţă de Palatul Nou se află Muzeul de Artă şi Königsbau, un complex comercial găzduit în clădirea cu 26 de coloane ionice, fondată în 1860. De aici porneşte, de fapt, Königstrasse, zonă pietonală de-a lungul căreia se înghesuie magazinele mari şi boutique-urile cochete, un mic paradis pentru dependenţii de cumpărături.
Tot în zona centrală, nu trebuie uitate Primăria, Palatul Wilhelm, piaţa acoperită - Markthalle, una dintre cele mai frumoase din Germania -, Piaţa Karl, Casa lui Hegel, Piaţa Schiller, chiar şi clădirea Gării Centrale, în al cărei turn de 58 de m se poate urca.

Stuttgart-ul se mândreşte cu "Wilhelma", o grădină deopotrivă zoologică şi botanică, numită şi "Alhambra de pe râul Neckar", datorită clădirilor istorice interioare construite în stil maur, pe timpul regelui Wilhelm I de Württemberg. Mai mult de 74 ha de teren (din vecinătatea zonei urbane centrale) au fost alocate acestui parc cu 6000 de specii de plante şi cu aproape 8000 de animale, din 1000 de specii. Colecţiile florale impresionante, serele luxuriante, ambientele grozave pentru animale şi activităţile educaţionale fac din Wilhelma una dintre cele mai frumoase şi mai vizitate grădini din Europa.


  • Grădina Zoologică Wilhelma este deschisă în fiecare zi a anului, începând cu ora 8.15 a.m.- variază doar ora închiderii, în funcţie de anotimp.



Primul turn de televiziune din lume construit din beton se înalţă în districtul Degerloch al oraşului şi a fost un model pentru cele de după anul 1956. Iniţial, proiectul a prevăzut ridicarea unui turn simplu din beton, pentru a fi folosit la transmisiile radio şi tv, însă arhitectul Fritz Leonhardt a propus o construcţie inedită, de forma unui ac lung, de 217 m, cu o cabină în partea superioară, având o destinaţie diferită - turistică şi comercială. Fernsehturm a devenit astfel un reper arhitectural, un monument cultural, o construcţie tehnică şi un obiectiv turistic, a cărui platformă de vizitare se deschide la 152,4 m deasupra oraşului.



Din spatele geamurilor mari ale restaurantului de la înălţime, prinzi greu cu privirea clădirea Muzeului Mercedes-Benz, dincolo de pădurile de pe pantele prietenoase ale dealurilor ori de şirurile podgoriilor apropiate. Însă în faţa unei cafele fierbinţi şi a unui ştrudel pudrat cu zahăr, ai timp să visezi cum domeniul Mercedes îşi poartă perseverent, aici şi mai departe, blazonul argintiu înstelat.

 
 
Comenteaza
  • 25 mai 2012 / 22:49 Marius

    Stuttgart-ul a fost primul oras din occident vizitat de mine. Pana sa "ies afara" am auzit o gramada de aprecieri la superlativ despre Germania si orasele ei. Nu vreau sa diminuez prin nimic frumusetea localitatilor din Germania dar, la revenirea in tara, le-am spus prietenilor mei, cu toata sinceritatea: "Germania e faina, dar nu m-a dat pe spate!". Chiar asta am simtit. Nu m-a impresionat cu nimic. Bine, eu sunt un "specimen" care "bate" toate potecile montane posibile, care "cotrobaie" prin toate vaile mai intunecate sau mai insorite ale muntilor si nu pot, nu am cum, sa fac comparatie intre arhitectura creata de om si cea creata de natura. Dupa ce ai contemplat zarile de pe un varf montan nu mai are cum sa te impresioneze un oras ca Sttutgartul sau o tara ca Germania. Este chiar ilogic sa se intample asta... Asa ca singura mea motivatie pentru a vizita Germania (pentru mine), ramane BEREA!!!!! Na....am spus-o! (mai in gluma - mai in serios!!!!)

  • 08 mai 2012 / 13:15 Dan G.

    *Muzeul, imi cer scuze.

  • 08 mai 2012 / 13:13 Dan G.

    Nu vreau sa par subiectiv, dar pozele publicate in articol cu Museul Mercedes-Benz nu fac deloc cinste acestuia. Am vizitat mai multe astfel de muzee si intr-adevar, este printre cele mai bine organizate, gandite si prietenoase cu publicul muzee auto din Europa. Cele mai multe poze sunt miscate, neclare si cu o iluminare destul de slaba - aproape ca lasa impresia ca au fost facute cu un aparat compact mediocru sau de cineva fara prea multa experienta la fotografierea in interior, la lumina artificiala. Am fost si eu in muzeu, am stat aproape o zi intreaga, am vizitat si am facut poze (fotografiatul este inclus in pretul biletului) cu un D-SLR mediu, si mi-au iesit poze mult mai bune (repet, pe cat posibil, fara a fi subiectiv). E pacat ca la o astfel de prezentare (textul este bine scris si documentat), pozele sa nu exprime cum este in realitate muzeul.

  • 07 mai 2012 / 17:00 Mirona

    "O construcţie din oţel şi sticlă prinde, " Am doar o obiectiune e beton si sticla. Asta se poate vedea foarte usor daca ai fost acolo si nu vorbesti din poze. E, cred, cel mai bine turnat beton. Pentru un constructor e un exemplu de ce se poate face din acest material. Intradevar merita vazut. Si, da, ai nevoue de o zi intreaga sa-l vizitezi. Intrarea era aproximativ 8 Euro. Deci merita.

  • 07 mai 2012 / 14:38 davides

    superb oras cu o superba istorie!